Nama : Mohamad Amirul Asraf Bin Ahmad
Program : PISMP
Nama Sekolah : Sekolah Kebangsaan Jimah
Baru
Nama
Projek :Program
Kesedaran Pencemaran Alam Sekitar
Tempoh
Pelaksanaan : 4 – 6 Ogos 2014
Pengenalan:
Program ini bertujuan untuk memberikan kesedaran kepada
murid-murid tentang kepentingan menjaga alam sekitar. Intipati program ini
berkisarkan tentang kesedaran terhadap pencemaran alam sekitar dan cara-cara
mencegah alam sekitar daripada terus tercemar. Program ini juga penting dalam
usaha untuk membentuk generasi akan datang yang sedar akan pentingnya
memelihara alam sekitar kita.
Objektif:
1. Memenuhi
kehendak kursus SCE 3143.
2. Memberi
pendedahan kepada murid-murid berkaitan isu pencemaran alam sekitar.
3. Menerangkan
punca-punca pencemaran alam sekitar.
4. Menerangkan
langkah-langkah pencegahan pencemaran alam sekitar.
5. Melatih
murid mengguna semula bahan terbuang bagi mengurangkan jumlah sisa pepejal.
Strategi
Pelaksanaan :
Beberapa langkah telah diambil dalam memastikan program
yang dirancang berjalan dengan lancar. Berikut merupakan langkah-langkah yang telah
diambil oleh kami iaitu :
Strategi pelaksanaan |
Berdasarkan
kepada carta alir ini, saya dan rakan kumpulan yang lain telah mengadakan satu mensyuarat kecil serta taklimat
untuk merangka Program Kesedaran
Pencemaran Alam Sekitar ini. Hasil
daripada mesyuarat ini, kami semua telah bersetuju untuk membentuk satu
jawatankuasa yang diketuai oleh ketua program iaitu Amirul
Shamim Bin Mohd Pogi, penolong ketua program, Mohamad Habibullah bin Mohd
Arshad dan setiausaha program, Mohamad
Amirul Asraf Bin Ahmad, iaitu saya sendiri. Selain daripada jawatan yang telah disebutkan tadi,
kami juga bertindak sebagai penceramah dimana setiap daripada kami akan
ditugaskan untuk mengandalikan satu slot. Oleh yang demikian, terdapat 3 slot
untuk program ceramah iaitu, Slot 1 adalah berkaitan isu
pencemaran alam sekitar dan punca, Slot 2 adalah berkaitan langkah-langkah
pencegahan pencemaran alam sekitar dan Slot 3 adalah berkaitan dengan aktiviti
menggunakan bahan terbuang dan menghasilkan satu produk inovasi bagi mencegah
penambahan hasil sisa pepejal.
Setelah selesai
pelantikan ahli jawatankuasa, saya mula membina kertas kerja yang kemudiannya
berjaya mendapat kelulusan daripada pihak Puan Guru Besar, Puan Hajah Fadzillah
Binti Samik. Kertas kerja yang dibentangkan mudah mendapat kelulusan kerana
tiada halangan atau bertindan dengan program-program sekolah yang lain. Selain
itu, Program Kesedaran Pencemaran Alam Sekitar ini juga merupakan satu program yang sangat bermanfaat
kepada murid-murid sekolah ini kerana program ini mampu memupuk kesedaran
kepada murid-murid sekolah ini tentang pentingnya menjaga alam sekitar, sekali
gus menjaga suasana ceria dan bersih sekolah ini.
Program Kesedaran Pencemaran Alam Sekitar ini telah dilaksanakan di Bilik Sains
Sekolah Kebangsaan Jimah Baru. Bilik sains ini mampu memuatkan jumlah murid
lebih daripada 3 kelas dengan selesa, namun hanya kemudahan meja tulis sahaja
yang tidak mencukupi. Program dimulai dengan bacaan doa oleh wakil murid tahun
4. Setelah selesai, slot Program
Kesedaran Pencemaran Alam Sekitar yang pertama dimulakan iaitu berkaitan
dengan isu pencemaran alam sekitar dan punca-puncanya. Selaku fasilitator dalam slot ini, saya telah membantu
dalam mengawal murid dan memastikan program ini berjalan dengan lancar. Selain
itu, saya juga cuba menerangkan kepada kumpulan kecil jika terdapat diantara
mereka yang keliru dan tidak faham akan penerangan yang diberikan oleh penceramah.
Setelah
selesai slot yang pertama, program ini disambung pula dengan slot kedua dengan
tajuk langkah-langkah pencegahan pencemaran alam
sekitar. Pelbagai gambar dan video telah ditayangkan oleh penceramah slot ini
tentang keburukkan pencemaran dan cara-cara untuk mencegahnya. Selain itu,
penceramah juga turut menerangkan secara terperinci tentang apa yang
murid-murid boleh lakukan dalam menyumbang kepada pengurangan pencemaran alam
sekitar ini. Murid-murid juga dikehendaki menyenarai dan menyatakan semula
langkah-langkah pencemaran yang telah diberitahu dalam slot ini serta
memberikan cadangan tambahan untuk pencegahan pencemaran ini. Saya dan
penceramah slot pertama bertindak sebagai fasilitator untuk slot yang kedua
ini.
Kemudiannya, bagi slot yang ketiga,
saya sendiri yang mengendalikan slot ini dimana ianya membincangkan tentang
amalan 3R dan bagaimana untuk menghasilkan produk daripada bahan terbuang. Slot
yang ketiga ini diadakan pada hari yang berikutnya iaitu selepas ceramah slot
pertama dan kedua dijalankan. Bagi slot ini, saya telah memberikan sedikit
penerangan tentang amalan-amalan 3R kepada murid. Kemudiannya, murid didedahkan
dengan contoh-contoh produk yang boleh diguna semula dan dikitar semula. Hal
ini bertujuan untuk memberi idea kepada murid-murid untuk mencipta sesuatu
produk secara berkumpulan.
Setelah selesai ceramah pendek ini,
slot ketiga ini diteruskan dengan murid menjalankan aktiviti membina objek
daripada bahan terbuang. Bahan-bahan terbuang tersebut murid sendiri yang bawa
ke sekolah dan mereka akan membina objek-objek tertentu mengikut kreativiti
kumpulan mereka. Criteria yang ditetapkan adalah kecantikan, kekuatan dan nilai-nilai
kebolehgunaan. Tiga kumpulan yang menghasilkan objek yang menepati kriteria ini
akan dipilih sebagai pemenang.
Analisis
Maklumbalas Pengunjung
Rajah 1: Graf analisis maklumbalas pengunjung
Rajah 1 menunjukkan hasil analisis maklumbalas yang
diterima daripada pengunjung atau penonton dalam Program Kesedaran Alam Sekitar
yang dijalankan di Sekolah Kebangsaan Jimah Baru. Merujuk kepada hasil analsis,
90% daripada pengunjung menyatakan bahawa tempoh masa program ini dijalankan
adalah berpatutan dan sesuai dengan tahap dan kesediaan murid-murid. Hal ini
demikian kerana tempoh masa bagi slot 1 dan slot 2 adalah 30 minit
masing-masing dan 2 jam bagi slot 3. Slot 3 diperuntukkan masa yang lebih banyak
supaya murid-murid berupaya membina produk baru mereka dalam tempoh waktu yang
ditetapkan.
Hasil analisis bagi soalan kedua pula menunjukkan
keputusan negatif dimana 70% daripada pengunjung atau responden menyatakan
tidak bersetuju dengan tempat program yang dijalankan. Hal ini demikian kerana
tempat pelaksanaan program bagi slot 1 dan slot 2 adalah di bilik sains
sekolah. Ruang yang kurang luas dan kekurangan kerusi menimbulkan beberapa
kekangan dari aspek keselesaan kepada murid-murid.
Hasil analisis soalan ketiga pula menunjukkan bahawa 95%
pengunjung menyatakan ya kepada soalan adakah penceramah berpengetahuan baik
dalam topik pencemaran alam sekitar. Hal ini jelas menunjukkan bahawa
penceramah yang menyampaikan maklumat dan informasi menunjukkan satu
perkongsian ilmu dan pendedahan yang mantap dan baik kepada murid-murid.
Hasil analisis soalan keempat pula menunjukkan bahawa 80%
daripada pengunjung menyatakan ya kepada soalan adakah penyampaian penceramah menarik
sepanjang program. Hal ini adalah kerana cara penyampaian yang dipilih oleh
penceramah adalah secara santai dan menyelitkan banyak unsur-unsur kecindan.
Hal ini menimbulkan rasa seronok dan mampu menarik minat dan fokus murid untuk
memberikan perhatian.
Hasil analisis soalan kelima pula menunjukkan bahawa 90%
pengunjung menyatakan ya kepada persoalan sama ada program yang dijalankan ini
mampu menimbulkan kesedaran mereka tentang pencemaran alam sekitar yang berlaku
di sekeliling mereka. Hal ini demikian kerana penceramah telah menggabungkan
pelbagai media seperti tayangan video dan gambar-gambar baik secara tempatan
dan juga pada peringkat global. Contoh-contoh yang ditunjukkan telah memberikan
satu impak dan gambaran yang jelas kepada murid-murid ini yang rata-rata kurang
pendedahan tentang pencemaran alam sekitar.
Hasil analisis soalan keenam pula menunjukkan bahawa 85%
daripada pengunjung menunjukkan bahawa mereka bersetuju dengan pernyataan
kandungan program yang dijalankan adalah bersesuaian dengan topik program.Kandungan-kandungan
program yang dijalankan adalah hasil perbincangan dan perancangan yang rapi
oleh semua ahli jawatankuasa dan pemilihan kandungan program dijalankan dengan
lebih teliti.
Hasil analisis soalan ketujuh pula menunjukkan bahawa 85%
daripada pengunjung telah menyatakan ya apabila ditanya adakah mereka lebih
faham tentang punca-punca pencemaran alam sekitar berbanding sebelum program
dijalankankan. Selain itu juga, Hasil analisis soalan kelapan juga menunjukkan
bahawa hasil positif dimana 80% daripada pengunjung menyatakan ya kepada
persoalan adakah mereka lebih faham tentang langkah-langkah pencegahan
pencemaran alam sekitar berbanding sebelum program. Kedua-dua soalan ketujuh
dan kelapan ini adalah hasil keseluruhan program kesedaran pencemaran alam
sekitar yang dijalankan ini. Justeru, hal ini jelas menunjukkan bahawa sebelum
ini murid-murid kurang diberikan pendedahan tentang isu pencemaran alam sekitar
yang sering berlaku dalam kehidupan seharian mereka.
Rumusan analisis program kesedaran pencemaran alam
sekitar Sekolah Kebangsaan Jimah Baru ini menunjukkan hasil yang positif dan
berjaya memberikan pengetahuan dan kefahaman kepada murid-murid yang terlibat.
Diharapkan kesedaran yang berjaya dibentuk dapat diterjemahkan ke dalam bentuk
tindakan bagi melahirkan masyarakat yang lebih peka kepada kelestarian alam
semulajadi.
Kritikan
dan Cadangan Penambahbaikan
Hasil
pemerhatian yang dijalankan sepanjang program berlangsung dan dengan merujuk
kepada hasil analisis maklumbalas pengunjung sebelum ini, jelas menunjukkan
bahawa terdapat beberapa aspek atau ruang yang perlu diperhatikan dengan lebih
teliti kerana menjadi kekangan atau kekurangan terhadap program yang telah dijalankan.
Antara aspek yang perlu diberikan perhatian adalah dari segi aspek perancangan
masa dan tempat pelaksanaan program.
Melihat
kepada aspek perancangan masa, tarikh perancangan program yang telah ditetapkan
adalah bermula 4 Ogos hingga 6 Ogos. Meskipun program yang telah dirancang
berlangsung seperti yang ditetapkan, wujud sedikit kekangan dimana pada tempoh
tarikh yang sama adalah berlangsungnya peperiksaan percubaan Ujian Penilaian
Sekolah Rendah (UPSR) bagi murid-murid tahun 6. Justeru program yang melibatkan
jumlah murid yang ramai ini telah menimbulkan sedikit keadaan yang bising pada
mulanya dan mengganggu suasana senyap di dalam dewan peperiksaan. Walaupun
keadaan ini berjaya dikawal akhirnya, ahli jawatankuasa melihat pada
perancangan akan datang, ahli jawatankuasa seharusnya meneliti dengan lebih
halus lagi tentang pemilihan tarikh seperti melakukan perbincangan teliti
bersama Penolong Kanan Akademik seupaya tidak berlaku lagi pertindihan program
seumpama tersebut. Peperiksaan yang dijalankan tersebut merupakan keutamaan
bagi pihak sekolah.
Selain
itu juga, hasil daripada kritikan daripada pengunjung, mereka menyatakan bahawa
pemilihan tempat bagi program ini iaitu bagi slot 1 dan slot 2 adalah kurang
bersesuaian dengan jumlah kapasiti murid yang besar. Pemilihan tempat iaitu
bilik sains sekolah menjadi kekangan utama kepada program ini dimana ruang yang
kurang luas dan kemudahan kerusi yang tidak mencukupi membataskan kelancaran
program. Hal ini adalah berhubungkait dengan kelemahan mencari tarikh yang
sesuai sebentar tadi kerana program tidak dapat dilaksanakan di tempat dewan
terbuka kerana dikhuatiri akan lebih mengganggu-gugat suasana dan ketenteraman
di dewan peperiksaan murid-murid tahun 6.
Selain
itu juga, kelemahan lain yang diperhatikan dalam program yang dilaksanakan ini
adalah ketiadaan kemudahan siaraya seperti mikrofon dan pembesar suara. Program
yang melibatkan jumlah murid yang besar telah memaksa penceramah untuk
melantangkan suaranya agar penyampaian yang dilakukan dapat didengari oleh
semua murid dan difahami. Seharusnya, kemudahan ini ditempah terlebih awal dan
disediakan supaya kelancaran program terjamin. Namun demikian, masalah ini
hanya timbul bagi slot 1 dan slot 2 sahaja manakala pada slot 3, pihak
jawatankuasa berjaya mengambil tindakan rasional dan menyediakan kemudahan
siaraya ini.
Selain
itu juga, terdapat peluang penambahbaikan lain yang boleh diambil bagi
mengukuhkan keberkesanan program kesedaran pencemaran alam sekitar ini dalam
kalangan murid. Antara tindakan yang boleh diambil adalah dengan mempelbagaikan
lagi penggunaan media lain selain video iaitu poster-poster kesedaran,
bahan-bahan maujud kesan pencemaran seperti sisa-sisa toksik dan membawa
murid-murid melawat Pusat Kualiti Alam Sekitar yang tidak jauh sahaja daripada
kawasan sekolah ini. Disanping menambah ilmu pengetahuan, murid-murid akan
berkesempatan untuk bertanya kepada pihak yang lebih pakar dan arif dalam
bidang pencemaran alam sekitar dan bagaimana usaha yang telah dilakukan bagi
membendung isu ini.
Secara
kesimpulannya, terdapat pelbagai masalah dan kekangan yang dihadapai sepanjang
pelaksanaan program pada kali ini. Namun demikian, hal ini bukanlah hanya untuk
diperkatakan semata-mata tetapi adalah untuk ditambahbaik bagi tujuan program yang
akan datang. Diharapkan program seumpama ini dapat diteruskan sebagai usaha
kerjasama semua pihak dalam menjamim isu pencemaran alam sekitar ini dapat
diatasi.
Refleksi:
1.
Kekuatan
Terdapat beberapa kekuatan yang telah dikenalpasti
setelah Program Kesedaran Pencemaran Alam Sekitar ini dijalankan, antaranya ialah slaid yang ditayangkan
lengkap dan mudah untuk difahami oleh murid sekolah rendah. Slaid yang dibina
adalah berdasarkan daripada beberapa laman web utama seperti worldwildlife.org
dan sciencedaily.com. Slaid ini juga dapat menarik minat murid kerana
disertakan bersama gambar-gambar serta video yang menarik dan mudah untuk
difahami.
Kekuatan lain bagi program ini ialah prasarana yang
disediakan sangat sesuai dan mencukupi untuk melaksanakan program ini.
Kelengkapan seperti projektor LCD adalah sangat diperlukan untuk program ini.
Dengan adanya projektor LCD ini, maka slaid dapat ditayangkan dengan jelas dan
memudahkan murid terutamanya yang berada di bahagian belakang untuk melihat.
Selain itu, bilik sains ini juga merupakan tempat yang kondusif untuk program
ceramah ini (slot 1 dan slot 2). Murid dapat duduk dengan selesa di dalam bilik
sains ini. Sistem pengudaraan juga baik. Oleh yang demikian, murid dapat
menumpukan perhatian kepada isi ceramah yang disampaikan.
Seterusnya, kekuatan yang dapat saya lihat dalam Program Kesedaran Pencemaran Alam Sekitar ini ialah
aktiviti membina objek daripada bahan terpakai atau bahan terbuang ini jelas
menimbulkan kesedaran dalam diri murid dimana mereka sangat menghargai objek
yang telah mereka lakukan. Hasil perbualan dengan beberapa orang murid secara
tidak formal juga menunjukkan bahawa mereka berminat dan teruja untuk membina
objek lain pula daripada bahan terbuang ini. Hal ini secara tidak langsung
menunjukkan keberkesanan Program Kesedaran Pencemaran Alam Sekitar yang kami
jalankan ke atas murid-murid tahun 4 ini.
2.
Kelemahan
Disebalik kekuatan yang dinyatakan, terdapat juga
beberapa kelemahan yang dapat disingkapkan, antaranya ialah disiplin murid
ketika penceramah sedang memberikan ceramah. Terdapat murid terutamanya yang
berada di bahagian belakang bilik sains bersembang dan membuat bising. Hal ini
berlaku mungkin kerana bilangan mereka yang ramai dan tidak terkawal oleh
fasilitator-fasilitator yang bertugas. Fasilitator perlu memberikan arahan
dengan tegas agar mereka memberikan perhatian kepada penceramah.
Selain itu, pemilihan tarikh juga dilihat kurang sesuai
dengan program yang berlaku di sekolah. Hal ini kerana, Program Kesedaran Pencemaran Alam Sekitar ini dijalankan semasa sekolah mengadakan sambutan Hari
Raya Aidilfitri. Jika tidak, sudah pasti kami dapat menggunakan dewan dan
mendapat tempat yang lebih selesa untuk murid-murid mendengar ceramah ini. Jika
tarikh program ini diawalkan, mungkin murid daripada tahun yang lain sepeti
tahun 5 dan tahun 6 dapat sama menyertai program ini.
Kelemahan
lain yang jelas kelihatan ialah dari segi kehadiran murid ke Program Kesedaran Pencemaran Alam Sekitar ini yang agak kurang. Hal ini berlaku
kerana terdapat program lain pada bulan Syawal yang turut dijalankan pada waktu
yang sama. Terdapat juga pergerakkan keluar masuk murid kerana ada murid yang
terlibat dengan program lain semasa Program
Kesedaran Pencemaran Alam Sekitar ini dijalankan. Program yang kami laksanakan ini juga bermula sedikit
lewat kerana terdapat program lain pula pada waktu rehat (sebelum Program Kesedaran Pencemaran Alam Sekitar).
Seterusnya,
kelemahan dapat dilihat pada slot yang kedua. Pada slot ini, tidak semua murid
yang terlibat secara aktif dalam kumpulan kecil masing-masing untuk memberikan
jawapan. Terdapat murid yang hanya menjadi penumpang dan hanya melihat shaja
rakan kumpulannya berfikir. Hal ini berlaku mungkin kerana bilangan murid dalam
satu kumpulan agak ramai. Terdapat juga murid yang kelihatan ingin bertengkar
diantara mereka sendiri (ahli kumpulan sendiri) kerana tidak mencapai kata
sepakat. Fasilitator perlu tegas kepada murid-murid ini agar kekacauan tidak
berlaku dalam kelas.
Cadangan
Penambahbaikan:
Berdasarkan
kelemahan-kelemahan yang telah dinyatakan, beberapa cadangan penambahbaikan
boleh dilaksanakan pada masa akan datang. Antaranya ialah dengan mengadakan
mesyuarat dengan lebih teliti berkaitan takwim program atau tarikh-tarikh yang
bersesuaian bagi menjalankan program. Hal ini penting bagi mengelakan
berlakunya pertindihan program pada satu-satu masa seperti yang berlaku pada
program ini.
Selain
itu, bilangan jawatankuasa disiplin juga perlu ditingkatkan bagi memastikan
disiplin murid terkawal semasa ceramah sedang berlangsung. Jawatankuasa ini
sangat penting dalam memastikan kelancaran sesuatu program terutamanya program
yang melibatkan murid sekolah. Kami boleh memohon bantuan guru pelatih lain
atau bantuan daripada guru sekolah itu sendiri yang berkelapangan pada waktu
program kami dijalankan.
Seterusnya,
bagi permasalahan yang berlaku dalam slot kedua iaitu slot langkah-langkah
pencegahan pencemaran alam sekitar, guru atau fasilitator perlu memberikan
arahan dengan tegas terlebih dahulu sebelum memulakan aktiviti kumpulan
tersebut. Oleh itu, murid akan lebih fokus ketika arahan di berikan, sekali gus
meminimumkan kekacauan yang berlaku dalam kumpulan kecil ini.
Kesimpulan:
Kesimpulannya,
Program Kesedaran Pencemaran Alam Sekitar ini berjaya dilaksanakan dengan baik walaupun terdapat
beberapa kelemahan yang nyata dan boleh diperbaiki pada masa akan datang.
Diharapkan program ini dapat memberi manfaat kepada semua yang terlibat samada
secara langsung ataupun tidak langsung.
Disediakan
oleh:
Mohamad Amirul Asraf Bin Ahmad
Siswa Guru,
Institut Pendidikan Guru Kampus Pendidikan Teknik.
No comments:
Post a Comment